Peugeot 308 SW er i den grad en stationcar på
forkant. Ikke bare tilbyder den, især i den
prøvekørte Allure udstyrsversion, moderne
elektroniske løsninger i rå mængder, den tilbyder
også kolossale mængder af plads, bilens længde på
4,59 meter taget i betragtning.
Det sidste er naturligvis vigtigt. For en
stationcars formål nr. 1 er, at tilbyde mere plads
end en mere traditionel personbil – uden at
personbilsegenskaberne går tabt. I Peugeot 308
SW-tilfældet handler det om ikke mindre end 660
liter bagageplads, når passagerafsnittet er intakt.
Lægger man bagsæderne ned, øges bagagekapaciteten
til imponerende 1775 liter.
Gennemtænkt bagagerum
Det hele er vel disponeret, bagklappen slår højt op
og der er afskærmede fralægningsrum i hver side bag
hjulkasserne. Bagsæderyglænene danner en næsten plan
bagagerumsbund, fordi siddefladen glider ned i
vognbunden. Når bagagerumsbunden ikke er helt plan,
er det fordi polstringen naturligt trykkes sammen,
når man lægger noget tungt ovenpå ryglænene, og så
er der tale om en helt plan bund. Gennemtænkt.
Bagsæderyglænene udløses via greb i hver side af
bagagerummet, så alt kan betjenes bagfra. Oven i
købet er der fastsurringsskinner i hver side af
bagagerumsbunden, så man kan fastgøre bagagen – dels
så den ligger stabilt under kørslen, dels så den
forhåbentlig (hvis man har fastgjort bagagen
rigtigt) ikke forvolder skade i tilfælde af
kollision.
Under bunden
Bagagerumsbunden kan løftes, og den kan forblive
åben, fordi man har forsynet den med en et bånd og
en krog, så den kan hænges op på karmen. Rummet
nedenunder har en indsats, som opdeler rummet og har
plads til advarselstrekant, lappekit, nødhjælpskasse
osv., Kun kunne vi ønske os et regulært reservehjul,
men hvis man føler for det, kan man jo blot tilkøbe
et reservehjul og ændre indretningen af rummet.
Bagagerumsdækkenet er af rullegardintypen, men også
det er temmelig gennemtænkt: Det kører i skinner i
hver side og slutter dermed helt tæt, så potentielle
indbrudstyve ikke udefra kan blive fristet til at
undersøge indholdet nærmere. Bagagerumsdækkenet kan
i øvrigt afmonteres helt.
I-cockpit
Kabineindretningen er helt baseret på den
almindelige 308, inklusive det geniale i-cockpit,
som bl.a. indebærer, at man ser de vitale
instrumenter henover ratkransen i stedet for
igennem. Derved kommer armene ikke i vejen for
instrumentet og man skal kunne flytte synet få cm
fra vejbanen til instrumenter. Typisk vil man kunne
ane instrumenternes visning i den nederste del af
synsfeltet, uden overhovedet at flytte øjnene væk
fra vejen.
Desuden har man en afslappet siddestilling, fordi
rattet er placeret lavere, med sænkede skuldre.
Genialt!
Omfattende udstyr
Allure udstyret er omfattende. De elektriske
sidespejle foldes automatisk ind, når man låser
bilen (så kan man også på afstand se, om man nu har
husket at låse den), parkeringssensor fortil er med
i udstyrspakken, det samme er elektrisk håndbremse
(som vi nu ikke er den store tilhænger af, men det
sparer dog lidt plads i kabinen), mørktonede
sideruder bag, navigation (som bruger den 9,7”
berøringsskærm i midterkonsollen, som allerede er
standard i udstyrsniveauet ”Active”), regnsensor og
ikke mindst fuldt LED-lys.
Hvor Xenon lys i de seneste år har været toppen af
poppen, når man skulle have det helt rigtige lys på
sin bil, er LED lys så småt ved at tage over. Lyset
er klarere, billigere og sparer også på energien.
Fin motor
Det er måske ikke alene årsagen til, men i alle fald
medvirkende til en brændstoføkonomi på 21,3 km/l
benzin. I maskinrummet lå på den prøvekørte model
Peugeots nye 3-cylindrede 1,2 liters turbobenzin
motor, der yder ikke mindre end 130 hestekræfter.
Den gør 308 SW’en til lidt af en sprinter: 0-100
km/t på 9,5 sekunder og over 200 km/t på toppen.
Den karakteristiske pludren fra en 3-cylindret motor
er næsten væk, og Peugeots nye motor er mere end på
niveau med den meget roste 125-hestes EcoBoost motor
fra Ford. Faktisk virker Peugeot motoren mere
spændende, måske fordi momentet leveres tidligt:
Allerede ved 1750 omdrejninger/minut har man det
maksimale drejningsmoment på 230 Nm til rådighed –
og husk at det er en benzinmotor, hvor momentet ofte
først topper højere oppe i omdrejninger.
Fremragende affjedring
En Peugeot 308 SW kører, til trods for at den er 34
cm længere end hatchback versionen, ikke meget
forskelligt fra den. Det virker dog som om at
affjedringen er en smule mere tilgivende, altså knap
så fast. Det er dog ikke gået ud over
styrepræcisionen eller stabiliteten. Det KAN hænge
sammen med, at testbilen var udstyret med 18”
alufælge i stedet for de 16”, der er standard. Store
fælge med tilhørende lavprofildæk vil normalt give
en meget kontant absorbering af mindre ujævnheder.
Det sker imidlertid ikke i 308 SW og det kan alene
tilskrives hjulophængene og den mekaniske
affjedring. Det er rigtig godt gået.
I øvrigt er støjniveauet lavt og det er kun, når man
træder speederen i bund, at man hører den
karakteristiske brummen fra de tre cylindre – plus
en smule vibrationer, men det er virkelig
småtingsafdelingen.
Smuk bil til god pris
Prisen på 315.990 kroner er 15.000 kroner højere end
den tilsvarende hatchback. Man får rigtig meget mere
bil for merprisen – og i vores optik også en ganske
smuk bil. Hvis man kan klare sig med mindre, kan man
købe en 308 SW for blot 226.000 kroner – men det er
med den knap så interessante 92-hestes benzinmotor
og basisudstyret. Men pladsen og udseendet er helt
det samme. |